In het raadsbesluit 0637319013 ‘versnellingsagenda woningbouw’ van 8 oktober 2018 heeft de gemeenteraad van Zoetermeer besloten de woningbouwproductie in Zoetermeer versneld te gaan uitvoeren. Tegelijk met dit besluit werd van 14 locaties een zogenaamd kavelpaspoort vastgesteld. Bij de vaststelling van deze kavelpaspoorten zijn bestaande buurtbewoners op geen enkele wijze geraadpleegd, geïnformeerd of op andere wijze betrokken geweest.
Kavelpaspoort nummer 14
Onze aandacht gaat specifiek uit naar punt n. van het raadsbesluit, namelijk de genoemde locatie Eleanor Rooseveltlaan 3 – 29. De uitgangspunten van het bijbehorende kavelpaspoort (nummer 14) maken melding van:
- Onder andere nieuwbouw woontoren(s) met maximale bouwhoogte tot 90 meter (conform hoogbouwvisie)
- 300-400 woningen
- Parkeernorm van 0,5-1,0 auto per huishouden
- Doelgroepen: gezinnen, starters, empty nesters, alleenstaanden, ouderen, dynamische netwerkstedelingen
Een van de kenmerken van dit plan is een kavelgrootte van 21.350 vierkante meter. Hierbij is inbegrepen een gebied van ca. 14.000 vierkante meter groene ruimte, dat eigendom is van de gemeente. Met een ambitie van 300 tot 400 woningen op de plaats waar nu twee kantoorgebouwen staan, is hoogbouw op deze locatie onvermijdelijk.
Op de website van Nieuwbouw Zoetermeer is ten aanzien van de A12–as al het een en ander aan nieuwbouw te vinden. Op deze site wordt ook het toekomstige aanbod van woningbouw op de locatie Eleanor Rooseveltlaan schematisch gepresenteerd. Zie https://www.nieuwbouw-zoetermeer.nl/project/12203/eleanor-rooseveltlaan/.
In het getoonde plaatje wordt onder meer uitgegaan van een woontoren van 90 meter hoog. In het overleg met de gemeente is gebleken dat het getoonde plaatje al sinds maart 2020 niet meer actueel is. De twee huidige kantoorgebouwen, waar ook de RABO-bank in gevestigd was, zijn doorverkocht aan een nieuwe eigenaar, Eleanor B.V., die projectontwikkelaar Wonam heeft opgedragen een concept bouwplan te ontwikkelen.
Participatie afspraken
Voor dergelijke projecten hanteert de gemeente Zoetermeer een procedure voor participatie van de omwonenden. In het raadsbesluit over de versnellingsagenda heeft de gemeente opgenomen dat voor de participatie (ook: samenspraak) met o.a. de omwonenden de volgende uitgangspunten worden gehanteerd:
- Omwonenden van bovenstaande woningbouwlocaties te informeren over de in dit raadsbesluit opgenomen uitgangspunten;
- Omwonenden en geïnteresseerde kopers en/of huurders te raadplegen over de concrete invulling en uitwerking van de locatie;
- Te streven naar een zorgvuldige en evenwichtige belangenafweging tussen beide groepen;
Tot nu toe zijn deze 3 uitgangspunten niet of nauwelijks uitgevoerd. Er wordt af en toe een luisterend oor geboden maar daar blijft het dan ook bij. Gesprekken die wij als actiecomité willen aangaan over de concrete invulling van de locatie worden stelselmatig afgekapt wanneer het gaat over de uitgangspunten van het kavelpaspoort: het aantal woningen en de bouwhoogte zijn onderwerpen die niet bespreekbaar zijn. Ook doorgerekende alternatieve oplossingen waarvoor wij als actiecomité wel draagvlak in de wijk hebben gevonden, worden niet serieus genomen en weggewuifd ondanks herhaaldelijk aandringen. Van een belangenafweging tussen beide groepen is wat ons betreft daarom tot nu toe geen spraken geweest.
Procesverloop van 2019 tot heden
Actiecomité Het Eleanor Alternatief is opgericht in november 2019. Aanleiding was dat een bewoner uit de buurt er toevallig achter kwam dat er in oktober 2018 een raadsbesluit over de versnellingsagenda met o.a. de vaststelling van een kavelpaspoort voor Eleanor Rooseveltlaan 3-29 genomen is. De reeds genoemde website https://www.nieuwbouw-zoetermeer.nl/project/12203/eleanor-rooseveltlaan/ toonde tot zijn grote ontsteltenis een woontoren van 90 meter hoog en een aantal appartementencomplexen, o.a. op het groene veld tussen de Eleanor Rooseveltlaan en de Dorotheagang.
Het actiecomité was er vanaf haar oprichting van doordrongen dat het bouwen van nieuwe woningen aan de Eleanor Rooseveltlaan de voorkeur verdiende boven het laten verloederen van de twee kantoorpanden, maar dat de uitgangspunten van het kavelpaspoort zonder uitzondering op grote bezwaren stuiten.
2019 dec. – Buurt enquête 1
Na de inrichting van een website, waarop naast algemene bezwaren, concrete bezwaren en mogelijke alternatieven uiteen werden gezet zijn in december 2019 en januari 2020 de direct omwonenden van de kavel (250 huishoudens) geënqueteerd. Daartoe hadden zij een flyer ontvangen met een unieke code om dubbeltellingen te voorkomen. Uit de enquête (respons 135 huishoudens) kwam onder andere dat vrijwel niemand op de hoogte was van de plannen, dat een overgrote meerderheid tegen de transformatie van kantoorgebouwen naar appartementencomplexen was, dat men helemaal geen hoogbouw wilde, laat staan een toren van 90 meter en als dat allemaal niet voorkomen kon worden er hooguit tot 36 meter hoog (de maximale hoogte in het huidige bestemmingsplan) mocht worden gebouwd. Zie buurt enquête 1.
2020 maart – Communicatie met de gemeente
Begin maart 2020 werd een delegatie van het actiecomité uitgenodigd door de projectleider van de gemeente. In deze bijeenkomst heeft het actiecomité mede namens de respondenten van de eerste buurt enquête haar bezwaren naar voren gebracht. De projectleider gaf onder andere aan dat de twee kantoorgebouwen zijn doorverkocht, dat er een nieuwe projectontwikkelaar in de arm is genomen, dat de omwonenden bij een samenspraakproces betrokken zouden worden, welke planning gehanteerd werd, dat het plaatje op https://www.nieuwbouw-zoetermeer.nl/project/12203/eleanor-rooseveltlaan/ niet meer actueel was en dat het actiecomité als eerste over de nieuwe plannen geïnformeerd en geconsulteerd zou worden. Over de nieuwe plannen en een ontwikkelrichting wilde de projectleider niets zeggen. Het contact met de projectorganisatie is sindsdien zeer summier geweest.
2020 maart – Schetsen achterhaald door actiecomité
Kort na de bijeenkomst in maart 2020 kwam het actiecomité er toevallig achter dat op de locatie vier hoge woontorens gepland stonden, met elkaar verbonden door een bovengrondse parkeergarage.
Ook tegen dit plan, dat officieel nooit bekend is gemaakt door de gemeenten of de projectontwikkelaar had het actiecomité grote, principiële bezwaren. Protestposters met daarop een door onszelf gemaakte afbeelding met de vier woontorens werden gretig en massaal door de bewoners in het verspreidingsgebied opgehangen.
2020 juni – Bezoek raadsleden
In de zomer van 2020 zijn veel leden van de gemeenteraad en commissies op de uitnodiging van het comité ingegaan om met elkaar in gesprek te komen en zich ter plekke te laten informeren over de impact die de woontorens zouden hebben op de buurt. In bijna alle gesprekken heeft het comité zich uitgesproken tegen de uitgangspunten in het kavelpaspoort omdat deze, gezien het grote aantal geplande woningen onvermijdelijk tot extreme hoogbouw zouden leiden. Het woongenot van de bewoners van de omringende huizen (alle in laagbouw) zou om vele redenen ernstig verstoord worden. Tegelijk kwam ons ter ore dat volgens de wethouder met Wonen in zijn portefeuille bij de samenspraak met de buurt de uitgangspunten in het kavelpaspoort niet ter discussie gesteld konden worden. Maar ook werden wij door diverse gemeenteraadsleden gerust gesteld met de opvatting dat de status van het kavelpaspoort dusdanig onduidelijk is dat de uitgangspunten tijdens de participatie/samenspraak wel degelijk bediscussieerd konden worden. Nog altijd heeft de gemeente de buurt dan nog niet geïnformeerd, laat staan geconsulteerd.
2020 juni – Alternatief plan
Een aantal raadsleden adviseerde het actiecomité tijdens hun bezoek om een alternatieven oplossing uit te werken en aan te dragen. Door op deze wijze een proactieve bijdrage te leveren aan de invulling van dit stukje grond in onze wijk. Omdat een aantal specialisten lid zijn van ons actiecomité, hebben wij een eerste alternatief uitgewerkt plan opgesteld. Dit is een plan geworden waarin voor drie partijen (huidige bewoners, gemeente en projectontwikkelaar) een evenwichtige belangenafweging wordt voorgesteld:
- Commercieel aantrekkelijk voor de projectontwikkelaar (dit is doorgerekend, er valt nog steeds winst te behalen)
- Met 200 woningen aantrekkelijk voor de gemeente (hiermee wordt voorzien in de vraag naar betaalbare woningen)
- Past in de buurt en heeft draagvlak vanuit de buurtbewoners (het voldoet aan onze enquêteresultaten)
Helaas is dit plan door de projectontwikkelaar afgeschoten en houdt de wethouder vol dat er tussen de 300 en 400 woningen gebouwd MOETEN worden en dat de projectontwikkelaar vrij is om dit in te vullen.
Hieronder een aantal tekeningen van het door het actiecomité uitgewerkte alternatief incl. draagvlak vanuit de buurt.
2020 juli – Intensiveren van het protest tegen de uitgangspunten in het kavelpaspoort
Verschillende keren heeft het actiecomité zich vervolgens tot het college van B&W en de gemeenteraad gewend, zowel schriftelijk als via inspreken voorafgaande aan raads- en commissievergaderingen. Steeds met herhaling van de grootste bezwaren en het dringende verzoek om de uitgangspunten in het kavelpaspoort minder extreem te maken. Ook werd, op advies van diverse raadsleden, een tweede alternatief voor de locatie aangedragen, elk met maximaal 200 woningen en een maximale hoogte van 30 meter. Persberichten, waarin het actiecomité haar bezorgdheid uitte, werden in het AD en het Streekblad geplaatst. Het actiecomité uitte ook haar zorgen over de organisatie van de samenspraak, omdat deze door de coronacrisis digitaal zou plaatsvinden. Van een echte samenspraak kan dan geen sprake zijn.
2020 aug. – Gesprek projectontwikkelaar
Het actiecomité raakte ook in gesprek met de projectontwikkelaar. Eind augustus 2020 kwam deze met de mededeling dat het plan met de vier woontorens van de baan was en dat er gepuzzeld werd om zowel te voldoen aan de uitgangspunten van het kavelpaspoort als aan wensen van het actiecomité. In welke ontwikkelrichting gedacht werd wilde de projectontwikkelaar niet kwijt.
2020 nov. – Buurt enquête 2
In november 2020 hield het comité een tweede buurt enquête, nu gericht op alle 650 huishoudens in het gehele verspreidingsgebied, dat de gemeente inmiddels had gedefinieerd. Uit de enquête (218 respondenten) bleek dat een overgrote meerderheid (meer dan 90%) het met het actiecomité eens was dat op de locatie niet meer dan 200 woningen gebouwd mochten worden met een maximale hoogte van 30 meter. Ook uitte de buurt met het actiecomité massaal haar zorgen over het behoud van het groen en de door de gemeente gehanteerde (te lage) parkeernorm.
Ook hierover wordt een brief aan het college van B&W en de gemeenteraad gestuurd. Wethouder Wonen weigert echter met het comité in gesprek te gaan. Hij wil pas praten wanneer er een concreet plan is. In de krant stelt hij dat hij een afweging moet maken tussen het individuele belang en het algemeen belang. Hij negeert daarbij dat het individuele belang dat van honderden omwonenden is, die de gevolgen vrezen van grootschalige nieuwbouw op de leefbaarheid van de buurt.
2021 maart – Het verzet tegen woontorens bereikt de gemeenteraad
Overal in Zoetermeer ontstaan actiecomité’s en bewonersgroepen, die zich verzetten tegen extreme hoogbouw.
De gemeenteraad begint zich te realiseren dat de afspraken over participatie (zie elders op deze pagina), gemaakt bij het besluit over de versnellingsagenda, niet nagekomen zijn en dat de buurten eerder in het traject hadden moeten worden meegenomen. Dat blijkt uit gesprekken die het actiecomité heeft gehad met diverse leden van fracties die in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn. Op 8 maart 2021 vindt een avondvullende vergadering van de commissie Samenleving plaats waarin alle partijen (op twee na) ervoor pleiten de buurt aan de voorkant van grootschalige bouwprojecten te betrekken. Er komt ook een voorstel van Zó Zoetermeer met deze strekking, dat vermoedelijk in juni 2021 in stemming wordt gebracht.
2021 april – De buurt wordt eindelijk geïnformeerd
Op 20 april wordt de buurt dan eindelijk geïnformeerd over een voorlopig plan. Drie weken eerder is het actiecomité reeds geïnformeerd, volgens afspraak. De avond verloopt chaotisch. De link, waarmee de vooraf aangemelde buurtbewoners hadden moeten inhaken, blijkt niet goed te werken. Slechts de helft van de 200 aangemelde bewoners kunnen deelnemen. De vrees van het actiecomité blijkt bewaarheid: er is geen sprake van samenspraak. Er wordt uitsluitend gepresenteerd. De vele tijdens de chat gestelde vragen en reacties worden niet tijdens de bijeenkomst beantwoord, men krijgt hooguit de toezegging dat deze later schriftelijk worden beantwoord. Wonam heeft zich op gezag van de gemeente aan het kavelpaspoort gehouden: er worden 350 woningen gepland met een maximale hoogte van 66 meter. Positieve punten zijn er ook: aan een aantal bezwaren van het actiecomité is tegemoet gekomen: Het groen blijft behouden, parkeren geschiedt buiten het zicht onder het verhoogde maaiveld, met de schaduwvorming valt het mee en aan de privacy van de huidige bewoners is ook gedacht. De grootste bezwaren zijn echter niet weggenomen: de uitgangspunten in het kavelpaspoort zijn onveranderd. Het geplande aantal woningen vinden wij veel te hoog.
2021 mei – Stemming voorstel participatie gemeenteraad
Het voorstel van Zó Zoetermeer wordt in juni 2021 behandeld door de gemeenteraad. Hierbij hopen wij als actiecomité dat de gemeenteraad ook bestaande kavelpaspoorten waarbij veel bezwaar is en aantoonbaar geen draagvlak is onder bestaande bewoners (zoals ons project met kavelpaspoort 14) opnieuw worden behandeld en de bestaande bewoners wel serieus worden genomen in het participatieproces.
Bezwaren en wensen
Wij hebben bezwaren en wensen in verschillende soorten.
A Bezwaren tegen de wijziging van het bestemmingsplan.
B Wensen en eisen ten aanzien van de invulling van het project.
C Nieuwe bezwaren, als gevolg van het op 20 april gepresenteerde plan
Op de volgende webpagina zetten we deze bezwaren en wensen uiteen.
Ga verder naar: Onze bezwaren