Op deze pagina kunt u zich inlezen hoe u uw zienswijze kunt indienen op het ontwerp bestemmingsplan. Dit is de eerste stap om uiteindelijke bezwaar te mogen maken op de uiteindelijke wijziging van het bestemmingsplan.
Voordat u bezwaar kunt maken op het bestemmingsplan zult u eerst uw zienswijze op het ontwerp bestemmingsplan moeten indienen. Het indienen van uw zienswijze is daarmee de eerste stap om uiteindelijk bezwaar in te kunnen dienen.
Omdat er tot 30 juni nog geen bezwaar gemaakt kan worden, richt deze pagina zich tot die tijd alleen op het indienen van uw zienswijze op het ontwerp bestemmingsplan. Later zullen wij deze webpagina aanvullen met informatie over het indienen van bezwaar op het bestemmingsplan.
Wat is een zienswijze?
Een zienswijze is uw mening over een voorgenomen besluit of ontwerpbesluit. In een zienswijze beschrijft u met welke punten hiervan u het wel of niet eens bent en waarom. Deze punten kan het overheidsorgaan dan nog meenemen in het definitieve besluit. Op deze pagina vindt u ook de belangrijkste aandachtspunten om uw eigen zienswijze in te dienen op het ontwerp bestemmingsplan Eleanor Rooseveltlaan 3-29.
Tips en toelichting bij indienen zienwijze
- Vanaf 20 mei 2022 kan iedereen gedurende zes weken schriftelijk of mondeling een zienswijze op de ontwerpbesluiten geven. Dien uw zienswijze in vóór 30 juni 2022!
- Wij stellen het op prijs als u uw zienswijze met het actiecomité deelt, zodat wij het overzicht hebben. Mail uw ingediende zienswijze s.v.p. naar info@het-eleanor-alternatief.nl.
- Voor vragen over het opstellen van uw zienswijze kunt u bij ons terecht via hetzelfde e-mailadres.
Zienswijze indienen
Er zijn drie manieren om uw zienswijze in te vullen, schriftelijk, mondeling of digitaal.
1. Schriftelijk: Schriftelijke zienswijzen (op papier dus) op het ontwerpbestemmingsplan richt u aan de gemeenteraad. Het postadres:
Postbus 15, 2700 AA Zoetermeer.
2. Mondeling: Voor het kenbaar maken van een mondelinge zienswijze kunt u een afspraak maken per telefoon.
Telefoonnummer: 14 079
3. Digitaal: Een digitale zienswijze kunt u indienen via een formulier op de website van de gemeente Zoetermeer: https://www.zoetermeer.nl/zienswijze-over-ontwerp-omgevingsbesluit/
Kijk op deze webpagina onder het kopje ‘Online regelen’ en klik op de blauwe knop ‘Zienswijze indienen over ontwerp-omgevingsbesluit’.
Download voorbeeldformulier zienswijze
Hoe meer individuele zienswijze worden ingediend, hoe beter! Wij roepen ieder op om vooral uw eigen zienswijze op te stellen. Het voorbeeldformulier van Het Eleanor Alternatief kunt u gebruiken ter inspiratie van uw eigen zienswijze. De aandachtspunten op deze pagina kunt u hiernaast gebruiken als motivatie. U kunt ons voorbeeldformulier hieronder downloaden:
Download voorbeeldformulier zienswijze
Wat gebeurt er na het indienen?
De vaststelling van een aangepast bestemmingsplan is een eerste stap. De omgevingsvergunning is een ander formeel vereiste om te kunnen gaan bouwen. Die vergunning wordt aangevraagd door de initiatiefnemer (Eleanor B.V./Wonam), niet door de gemeente. Wij houden dat uiteraard in de gaten.
De gemeente kan een omgevingsvergunning pas verlenen als de bestemmingsplanprocedure is voltooid. Zo’n omgevingsvergunning wordt eveneens ter inzage gelegd en ook dan kunnen er zienswijzen worden ingediend. Vervolgens is er beroep bij de rechtbank en hoger beroep bij de Raad van State mogelijk. Voor ons als buurt wordt het dus een zaak van lange adem.
Het actiecomité is er klaar voor!
Ontwerp bestemmingsplan
Het ontwerp bestemmingsplan is niet het definitieve bestemmingsplan maar een ontwerp welk door de gemeenteraad is voorgelegd. Wij vermoeden dat dit plan niet veel zal afwijken van het uiteindelijke bestemmingsplan. Uw zienswijze op dit ontwerp bestemmingsplan is noodzakelijk om later bezwaar te kunnen maken. Gemeente Zoetermeer heeft het ontwerp bestemmingsplan op 18 mei gepubliceerd op ruimtelijkeplannen.nl, gebruikt u de volgende link om dit ontwerpplan te openen:
Bekijk het ontwerp bestemmingsplan op ruimtelijkeplannen.nl
Heeft u een vraag voor de gemeente of wilt u genoemde stukken inzien, dan moet u een afspraak maken via het digitale afspraakformulier op Omgevingsbalie | Gemeente Zoetermeer
1. Manier waarop het kavelpaspoort tot stand gekomen is
- Er liggen geen documenten aan ten grondslag. Dit bleek uit de officiële reactie van de gemeente op een informatieverzoek op grond van de Wet openbaarheid bestuur (WOB).
- Omwonenden zijn niet geconsulteerd.
- Omwonenden zijn niet (actief) geïnformeerd.
- De status van het kavelpaspoort is sinds eind 2018 onduidelijk gebleven.
- De wethouder zegt: het kavelpaspoort is niet te wijzigen want de gemeenteraad heeft het vastgesteld, maar dezelfde wethouder zegt ook: het kavelpaspoort is niet in beton gegoten.
- In het kavelpaspoort wordt niet gesproken over bedrijfsruimte, terwijl er in het bestemmingsplan voor max. 500m2 bedrijfsruimte is gepland.
2. Manier waarop participatie/samenspraak met omwonenden is gevoerd
- De gemeente heeft de mond vol over participatie, maar in werkelijkheid is het een wassen neus gebleken. Niets is werkelijk bespreekbaar gebleken.
- De afstand tussen de burgers en hun gekozen vertegenwoordigers is onoverbrugbaar: “de woningnood in Nederland moet worden opgelost, dus omwonenden moeten niet zeuren”. Op geen enkel moment heeft het gemeentebestuur zich opgesteld als pleitbezorger van de buurtbewoners.
- Alle inspanningen, van het actiecomité en individuele buurtbewoners, hebben slechts geleid tot kleine wijzigingen in de plannen.
- Er is slechts één participatiebijeenkomst (online) georganiseerd. Bovendien was deze ook nog eens slecht georganiseerd.
- Het verslag van de participatiebijeenkomst (bijlage van het ontwerpbestemmingsplan!) is eenzijdig door de gemeente vastgesteld en dat is te zien. Over de grootste kritiek, namelijk die op de uitgangspunten in het kavelpaspoort, is helemaal niets terug te vinden in het verslag. Protesten van het actiecomité hiertegen zijn simpelweg genegeerd.
- De gemeente legt initiatieven van het actiecomité (alternatieven, geen eisen of blokkades!) naast zich neer.
- De gemeente stelt de commerciële belangen van de eigenaar en projectontwikkelaar van meet af aan boven de belangen van de omwonenden.
3. Aantal woningen
Zorgen om:
- De enorme toename van het aantal woningen in de buurt.
- De bestaande buurt (tussen Zuidweg – Tweede Stationsstraat – Tintlaan – Moeder Theresasingel) telt zo’n 250 woningen. De bouw van 354 woningen betekent een toename van 141%, en dat op een oppervlak van slechts 0,098 km2.
- Gemiddeld heeft Nederland 2,1 bewoners per woning. Dit betekent dat er op deze 0,098 km2 zo’n 1.268 bewoners komen te wonen. Dit is omgerekend een bevolkingsdichtheid van 12.942 inwoners per km2. Op dit moment heeft Zoetermeer een bevolkingsdichtheid van ca. 3.636 inw/km2 (Bron: Wikipedia).
Ter vergelijking: De dichtstbevolkte stad op de wereld is Monaco met ca. 15.250 inw./km2. Den Haag heeft momenteel een bevolkingsdichtheid van ca. 6.644 inw/ km2 (Bron: Wikipedia).
4. Bouwhoogte
Zorgen om:
- Het kolossale volume. In heel Rokkeveen werd de afgelopen decennia niet hoger gebouwd dan 42m. De buurt bestaat uitsluitend uit eengezinswoningen.
- Verlies van privacy in een groot deel van de buurt. De bewoners van de nabijgelegen Elisabethgang waarvan de woningen gelegen zijn aan het maaiveld, krijgen op zeer korte afstand, ongeveer 18 meter, een appartementencomplex voor ‘hun voordeur’ met inkijk op een slaapkamer. De oplossing, namelijk het eerste blok verlagen en kiezen voor meer afstand met de woningen van de Elisabethgang, is uitgebleven.
- Circulatie van wind / werveling van wind. Altijd een “tochtgat” tussen de gebouwen.
- Het wegnemen van zon, vooral in winterperiode. Midden in de zomer is er veel avondschaduw aan de Machtildahof.
- Hoogbouw is ongezond (o.a. door hittestress en afname sociale cohesie).
5. Parkeren
Zorgen om:
- De gehanteerde parkeernorm is lager dan 1,0 auto per woning. Dit houdt in dat niet iedere nieuwe woning een parkeerplek heeft;
- Verhoogde parkeerdruk in de buurt; het is nu al moeilijk om een parkeerplek te vinden.
- Moet door de nieuwe bewoners een parkeerplek worden gehuurd? Of zit deze bij de huur/koop van de woning in? Ervaring bij andere projecten in omliggende gemeenten leert dat wanneer de bewoners van de appartementen de keuze krijgen een parkeerplek in de parkeergarage te kopen of te huren, een significant deel hier geen gebruik van maakt. Dit betekent dat deze bewoners ‘buiten’ hun auto parkeren en het bestaande parkeerprobleem verder vergroten.
- Zijn er voldoende bezoekersparkeerplaatsen? Wij denken van niet!
- Het is evident dat de bewoners van de Elisabethgang met een groot parkeerprobleem worden opgezadeld. Deze hebben weliswaar ontheffing voor de blauwe zone, maar door het te kleine aantal parkeerplaatsen voor bezoekers zullen ze hun auto niet meer kwijt kunnen. De ervaring leert dat na afloop van gelimiteerde parkeertijd in de blauwe zone bezoekers en personeel van omliggende kantoren de parkeertijd op de parkeerschijf aanpassen waardoor hun auto drie tot vier keer de gelimiteerde tijd op dezelfde plek blijft staan. Een oplossing kan zijn dat bewoners van de Elisabethgang die hun ontheffing behouden de keuze krijgen om te kiezen voor b.v. een parkeerplaats met beugel.
- Er is geen deelauto-concept ingecalculeerd, waardoor de parkeerdruk alleen maar zal toenemen.
6. Druk op de infrastructuur
Zorgen om:
- Meer verkeer in de rustige woonwijk grenzend aan de appartementen (onder andere door het zoeken naar parkeerplaatsen).
- In het plan is slechts één in- en uitrit voor personenauto’s voorzien. Dit is de huidige erftoegangsweg van de Eleanor Rooseveltlaan. Dit betekent vooral voor de bewoners van het eerste blok van de Elisabethgang een enorme toename van verkeersdrukte voor ‘hun deur’ met een toename van geluid en luchtvervuiling.
Ook hier redeneert het college vanuit visie en normen (cijfertjes). Dan is er geen probleem. De bewoners van de Elisabethgang hebben recent meegemaakt wat het betekent als er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van één in- en uitrit. Dit was toen in november 2021 er een testlocatie van de GGD in een van de kantoren aan de Eleanor Rooseveltlaan werd ingericht. Binnen een aantal dagen was de situatie met het in- en uitrijden via één in- en uitrit zodanig dat dit gevaarlijke situaties opleverde.
Het inzetten van verkeersregelaars en het instellen van een gescheiden in- en uitrit was noodzakelijk. [1]
- Veel meer verkeer op Tintlaan, Tweede Stationsstraat (waar auto’s als gast worden behandeld, max. 30 km/u) en Moeder Teresasingel.
- Het kruispunt Tweede Stationsstraat en Tintlaan wordt nog gevaarlijker dan het nu al is.
[1] De gemeente zal zeggen dat dit appels met peren vergelijken is, maar wij als bewoners denken dat deze situatie met de testlocatie heeft laten zien dat het gebruikmaken van één in- en uitrit door de toekomstige bewoners van de appartementen, commerciële ruimten, openbare diensten en andere bedrijven een onwenselijke en gevaarlijke situatie voor alle partijen oplevert. Waarom niet meer inspanning leveren om deze in- en uitrit te verplaatsen in noordelijke richting en/of te zorgen dat er een tweede in- en uitrit wordt gecreëerd?
7. Groenvoorziening en inrichting
Zorgen om:
- Het groene veld langs de Dorotheagang wordt vooral op zonnige, warme dagen overbevolkt. De bewoners van de appartementen hebben immers weinig andere recreatiemogelijkheden in de buurt.
- Gevreesd wordt voor veel meer hondenpoep en afval op het groene veld.
- Wie zorgt voor de het opruimen van de toename van afval op en rondom het groene veld?
8. Sociale cohesie
Zorgen om:
- In de buurt wonen voornamelijk gezinnen in laagbouw-koopwoningen; in de appartementen uitsluitend stellen en alleenstaanden. Een verlies aan sociale cohesie in de buurt is onvermijdelijk. Hierdoor komt de sociale en fysieke veiligheid in het geding.
- Door verlies van sociale cohesie moeten alle bewoners, oude en nieuwe, vrezen voor (geluids)overlast.
9. Milieuproblemen
Gevreesd wordt:
- Grote toename van fijnstof, waardoor fijnstofniveaus boven de voorkeurs WHO-norm komen.
- Zeer veel hinder voor de buurt tijdens de sloop en de bouw (geluid, extra fijnstof, bouwverkeer, vandalisme). Hier wordt niets over gezegd. Heien zal wat ons betreft met schroefpalen moeten gebeuren.
- De appartementencomplexen zullen gasloos moeten worden. Wanneer luchtunits voor warmtepompen op het dak worden aangebracht zal dat leiden tot extra geluidsoverlast. Ook hier wordt niet over gezegd.
- Geluidsoverlast! De voorkeursnorm wordt duidelijk overschreden, zeker wanneer het geluid van spoor, A12 en Zuidweg/Moeder Teresasingel gecumuleerd wordt.
10. Planschade
- Enorme planschade door een forse waardedaling van de koopwoningen in de buurt, die bewoners moeten zien te verhalen op de projectontwikkelaar.